Co jsou Cookies?
Cookies jsou krátké textové soubory, které webová stránka ukládá v návštěvníkově počítači, a které poskytuje internetový prohlížeč pokaždé, když se uživatel na danou webovou stránku vrátí. Díky informacím uloženým v cookies je pak další návštěva snazší a užitečnější a to obvykle jak pro návštěvníka, tak pro majitele webu.
Zatímco do 31. prosince 2021 vám stačil tzv. opt-out souhlas, tedy, že pokud někdo nechce, abyste zpracovávali jeho data, tak musí požádat o zakázání tohoto zpracování.
Nově od 1. 1. 2022, dle novely zákona, se přechází na princip opt-in, kdy každý návštěvník vašeho webu musí udělit souhlas s tím, abyste mohli zpracovávat tyto data. Po příchodu na web je uživatel dotázán, co přesně o něm může být shromažďováno. Následně musí mít možnost si aktivně vybrat, jaké informace vám prostřednictvím cookies o své aktivitě na vašem webu poskytne, jestli všechny nebo jen určité typy cookies (navíc při volbě nesmí být checkboxy předzaškrtnuté..). Stejně tak možnost najednou odmítnout všechny cookies (kromě funkčních cookies, které jsou nutné pro správný chod webu). Pokud si nevybere nic, tak je možné shromažďovat jen funkční cookies, stejně jako kdyby je odmítnul.
Potřebuje novou cookies lištu opravdu každý web?
Čistě teoreticky ne.
Pokud máte web, na kterém nezpracováváte žádné osobní údaje a neukládáte uživatelům žádné cookies soubory, tak žádnou cookie lištu nepotřebujete. Nicméně spousta webů využívá různých služeb a prvků třetích stran a zde se dostáváte do situace, kdy už cookies uživatelům ukládáte, a tudíž cookie lištu potřebujete.
A pokud si říkáte, „dobře, tak odstraním všechny služby a mám vyřešeno“, tak vás musím vyvést z omylu, protože stačí, abyste na svůj web například vložili (embedovali) nějaké video z Youtube či jiné streamovací platformy. Nevkládáte videa do článků? Dobře a máte na webu třeba toto:
· Tlačítka pro sdílení na sociálních sítích
· dynamickou Google mapu
· kontaktní formuláře
· ověření reCAPTCHA
· Google fonty
· Google AdSense
· Sklik atd.
To vše jsou „služby“, které ukládají do počítačů vašich uživatelů cookies. A proto musíte mít souhlas. A dokud nebude souhlas udělen, mohou tyto prvky třetích stran být na webu nahrazeny zástupným obrázkem s textem, který vyzývá k možnosti úpravy předvoleb a povolením funkčnosti těchto prvků.
Typy Cookies
Cookies rozdělujeme podle jejich funkcionality do 3 základních kategorií:
- Funkční
- Analytické
- Marketingové
Funkční cookies
Základní cookies, tedy funkční cookies, mají na starost základní funkce vašeho webu (například uložení zboží v košíku na e-shopu, zapamatování naposledy přečteného článku atd.). Jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky, proto o nich návštěvníka vašeho webu stačí i po 1. 1. 2022 jen informovat.
Marketingové cookies
Marketingové cookies se využívají k lepšímu cílení reklam (například remarketing, tedy zpětné oslovení uživatele, který už na vašem webu byl, na jiném kanálu prostřednictvím placené reklamy) a k jejich personalizaci. Abyste mohli tento typ cookies daného uživatele použít, musíte k tomu od 1. 1. 2022 mít nově jeho aktivní souhlas.
Analytické a preferenční cookies
Změna od 1. ledna 2022 se bude týkat také analytických a preferenčních cookies. Analytické cookies vám umožňují sledovat návštěvy vašich webových stránek a aplikací a také to, kolik uživatelů kliklo na odkaz na vašem webu či využilo některou z jeho funkcí. Typicky jde o statistiky návštěvnosti jako Google Analytics. Preferenční cookies zase umožňují, aby si váš web zapamatoval preference daného uživatele a mohl se mu přizpůsobit. Zajistí se tak pohodlné používání vašeho webu, který si pamatuje nastavení jazyka, měny a dalších preferencí uživatelů. Pro shromažďování těchto dvou typů cookies budete od 1. ledna 2022 nově také potřebovat aktivní souhlas uživatele.
Co se stane, když uživatel neudělí souhlas k použití cookies?
Pokud vám návštěvník vašeho webu neposkytne souhlas k shromažďování analytických cookies, ztratíte data o návštěvnosti a nebudete moci v Google Analytics tvořit statistiky, například kolik návštěvníků přišlo k vám na web, odkud přišli nebo kolik lidí využilo některou z jeho funkcí a další.
Nesouhlas uživatele se shromažďováním preferenčních cookies bude mít za následek, že vaše webové stránky nebudou schopné si uživatele zapamatovat a přizpůsobit se mu.
V případě neposkytnutí souhlasu s marketingovými cookies nebudete mít možnost uživatele zpětně oslovit pomocí remarketingu, měřit konverze či personalizovat obsah vašich reklam.
Autor: BcA. Radovan Saiss